Odpis akt stanu cywilnego można otrzymać bez wychodzenia z domu
Każdy, kto posiada profil zaufany na platformie e-PUAP może wnioskować online o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Dokument zostanie wygenerowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie przesłany na skrzynkę wnioskującego bez zaangażowania urzędnika.
Jeżeli aktu nie ma w elektronicznym rejestrze, system automatycznie umożliwi wybranie sposobu odbioru odpisu: osobiście, pocztą tradycyjną bądź na skrzynkę e-PUAP. Jeżeli akt jest wprowadzony do elektronicznego rejestru można go otrzymać automatycznie w wersji elektronicznej w ciągu kilku minut! Dostępne jest też bezpośrednie uiszczenie opłaty skarbowej, jeżeli będzie wymagana dzięki przystąpieniu Urzędu Stanu Cywilnego w Otwocku do usługi Paybynet.
Żeby złożyć wniosek o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej potrzebny jest profil zaufany i wizyta na portalu GOV.pl.
SPRAWDŹ , JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY
1. Odwiedź stronę 1. www.gov.pl
2. Zaloguj się do swojego konta Mój GOV
Aby skorzystać z e-usługi, użytkownik musi się zalogować. Może to zrobić za pomocą potwierdzonego Profilu Zaufanego lub e-dowodu i czytnika.
3. Wybierz e-usługę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”
4. W elektronicznym formularzu podaj niezbędne dane
5. Podaj cel wydania odpisu. Jest to niezbędne do ustalenia należnej opłaty skarbowej.
6. Jeżeli aktu, o który wnioskujesz nie ma w Systemie Rejestrów Państwowych, odpis wydać może dowolny Urząd Stanu Cywilnego.
7. Dokonaj płatności online, aby akt będący w SRP otrzymać automatycznie
Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić:
22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Jeśli załatwiamy sprawę przez pełnomocnika – musimy dodatkowo opłacić 17 zł za pełnomocnictwo.
8. Jeżeli preferujesz płatność przelewem i załączysz potwierdzenie przelewu odpis zostanie wydany przez wybrany Urząd Stanu Cywilnego.
9. Podpisz i wyślij wniosek.
Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe jeżeli spełnione zostaną poniższe warunki:
⦁ odpis aktu, o który wnioskujemy dotyczy bezpośrednio nas, naszych dzieci, małżonka lub rodziców,
⦁ system - w trakcie wypełniania wniosku - potwierdzi, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania.
⦁ płatności za odpis należy dokonamy online.
10. Korzystaj z e-usługi i uzyskaj odpis bez wychodzenia z domu
Jeżeli akt, o który wnioskujemy jest w SRP, opłaty dokonaliśmy online lub nie była ona wymagana, to gotowy odpis znajdziemy w swojej skrzynce odbiorczej na koncie Mój GOV.
Należy pamiętać, że odpis elektroniczny, który uzyskamy, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie należy go drukować, gdyż wydruk nie ma mocy dokumentu urzędowego. Odpisem elektronicznym, którego autentyczność potwierdza podpis kwalifikowany, można się posługiwać tylko w jego wersji elektronicznego.
Zachęcamy do korzystania z e-usługi!
Więcej szczegółów TUTAJ