Przedszkole Miejskie nr 17
Ul. Czaplickiego 7, 05-400 Otwock
(22) 779-50-40, fax (22) 779-50-40
p.o. dyrektora szkoły: Elżbieta Merk
Przedszkole Nr 17 zlokalizowane jest w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego „Warszawska” przy ul. Czaplickiego 7a. Placówka zajmuje parterowy budynek otoczony z trzech stron niewielkim ogrodem.
Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-17.00.Placówka posiada cztery sale, w których przebywają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w grupach liczących do 25 dzieci.
Kadra pedagogiczna przedszkola to zespół aktywnych, twórczych i poszukujących nauczycieli.
Nauczyciele pracujący w naszym przedszkolu posiadają kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego i ustawicznie doskonalą swój warsztat pracy, uczestnicząc w warsztatach, szkoleniach i kursach.
Nauczyciel przebywając z dzieckiem na co dzień otacza je opieką tworząc klimat życzliwości, zrozumienia i szacunku.
Wspierając wszechstronny rozwój dziecka nauczycielki tworzą sprzyjające warunki do spontanicznej aktywności, do czynnego uczestnictwa w procesie kształcenia, do intensywnego przeżywania i poznawania świata stosując różne ciekawe zajęcia oraz pomoce dydaktyczne.
Przedszkole pracuje w oparciu o „Podstawę programową wychowania przedszkolnego” MEN, która realizowana jest od 800 do1300.
Organizację pracy w ciągu dnia określają ramowe rozkłady dnia dla poszczególnych grup, ustalone z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny.
Dodatkowo realizowane są programy:
- „Zanim będę uczniem” - Wydawnictwa Edukacja Polska
- „Tropiciele” – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Nasze mocne strony:
- Zdobywając przydatną w codziennym życiu wiedzę, każde dziecko czuje się ważne i kochane.
- Zajęcia matematyczne prowadzone są według programu wspomagania umysłowego dzieci „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk – Kolczyńskiej. Łączy ona intensywny rozwój myślenia z kształtowaniem odporności emocjonalnej. W tej metodzie nie stosuje się tradycyjnego podziału treści kształcenia ze względu na wiek dzieci. Opracowanych jest 14 bloków programowych, w których znajdują się treści dobrane tak, aby rozwinąć najważniejsze czynności intelektualne i ukształtować te umiejętności, które są ważne dla dalszej edukacji matematycznej dzieci. W każdym bloku treści ułożone są zgodnie z rozwojem dziecięcych możliwości na danym etapie rozwoju. Warunkiem mądrego wspomagania rozwoju dzieci jest zachowanie cyklu rozwojowego i dokładne opanowanie treści łatwiejszych przed przejściem do kolejnych.
Treści realizowane wg metody Gruszczyk – Kolczyńskiej pomagają w stworzeniu wszystkim dzieciom warunków do pełnego rozwoju swych możliwości umysłowych. Dziecko uczy się według własnych możliwości i umiejętności.
- W przedszkolu realizowany jest program plastyczny „Mali Artyści”.
Głównymi celami programu są:
- pobudzanie i rozwijanie umiejętności wypowiadania osobistego stosunku do rzeczywistości
- kształtowanie twórczej osobowości wrażliwego odbiorcy dzieła sztuki
- rozwijanie wyobraźni, zainteresowań i uzdolnień plastycznych
- kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami
- rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary we własne siły
- samorealizacja przez aktywność twórczą
- wyrabianie odwagi w podejmowaniu samodzielnych eksperymentów plastycznych.
Przedszkole poprzez realizację programu plastycznego „Mali Artyści” kieruje rozwojem dziecięcej twórczości wspierając jednocześnie wszechstronny rozwój dziecka. Poprzez działanie dziecko wyraża siebie, a tworząc dzieła samodzielnie czuje się kimś bardzo ważnym. Podnosi w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczy się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy. Różnorodne działania plastyczne podejmowane przez dziecko nie tylko na zajęciach organizowanych z całą grupą, ale także w czasie działań plastycznych podejmowanych samodzielnie posiadają wielkie wartości wychowawcze, kształcące i poznawcze. Działania te wpływają stymulująco na ogólny rozwój dziecka.
- Zabawa PUS-em (pomyśl – ułóż – sprawdź) Uniwersalny System Edukacji, który łączy w sobie naukę, zabawę i samokontrolę, wychowuje kształtując osobowość i charakter, uczy wytrwałości i samodzielności. Daje dziecku możliwość zdobycia, poszerzenia i utrwalenia wiedzy, w sposób aktywny i w pełni samodzielnie. PUS jest zabawką edukacyjną, która wywołuje u dziecka prawdziwą radość i satysfakcję z efektów samodzielnego działania.
- Współpraca z Rodzicami, dobry kontakt przedszkola z domem rodzinnym dziecka to ogromny sukces w naszej pracy wychowawczo-dydaktycznej. Planując działania mające na celu kształtowanie partnerskich relacji między przedszkolem a rodziną dziecka zwracamy szczególną uwagę na sprawy ważne dla obydwu stron. Nasza współpraca rozpoczyna się z chwilą przekroczenia przez dziecko progu przedszkola. Współpracując z rodzicami zachęcamy ich do udziału w życiu Przedszkola. Częsty kontakt, wymiana informacji, włączanie do działań wychowawczo-dydaktycznych czyni Rodziców współgospodarzami Przedszkola.
Formy współpracy z Rodzicami: zebrania, rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości, spotkania ze specjalistami, warsztaty.
- W przedszkolu realizowany jest Program adaptacyjny dla dzieci nowo przyjmowanych
Głównymi celami programu są:
- poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola
- nawiązanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
- obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola
- stworzenie atmosfery przyjaźni i zaufania
Program adaptacyjny prowadzimy w przedszkolu od 1997 roku co roku wprowadzamy nowe elementy. Wnikliwie analizujemy efekty naszych działań, wyciągamy wnioski do realizacji w następnym roku szkolnym. Obserwujemy z każdym rokiem, że coraz więcej rodziców z dziećmi uczestniczy we wszystkich etapach programu adaptacyjnego, doceniając jego zalety.
W Naszym Przedszkolu:
- Raz w miesiącu przenosimy się w czarodziejski i magiczny świat teatru.
- Cały rok bardzo się staramy być grzecznymi i zawsze odwiedza nas Święty Mikołaj i przynosi nam prezenty.
- Nasza swoboda ekspresji jest zauważana przez jurorów konkursów plastycznych.
- Nie trudno w to uwierzyć ale jesteśmy małymi Aktorami. Jasełka w naszym wykonaniu wzruszają rodziców, babcie i dziadków.
- Potrafimy zaskakiwać naszych najbliższych - Święto Babci i Dziadka, to nie tylko szarlotka, serduszko i całuski – to też konkursy, wspólne zabawy i tańce z dziadkami i babciami.
- Bal karnawałowy na sto par musi przeżyć każdy przedszkolak – „Nikt nie potrafi tańczyć tak jak My”
- Utrzymujemy stały kontakt z naszymi absolwentami, którzy chętnie odwiedzają nasze przedszkole – wspominając niesamowite chwile spędzone w naszym przedszkolu. Dzięki tym spotkaniom my-przedszkolaki poznajemy „dorosłe życie w szkole”
- Można nas spotkać w ciekawych miejscach naszego miasta. Wycieczki dostarczają nam wielu doświadczeń. Systematycznie chodzimy do biblioteki i wypożyczamy ciekawe książki. Byliśmy na poczcie, na dworcu PKP, w księgarni, na bazarku, na Torfach.
- Każdy dzień w naszym Przedszkolu to dzień wspaniałej zabawy, radości i przyjemności.
Media społecznościowe